Gin uit Kortrijk voor de hele wereld

The alchemists Gin, zo luidt de bovenlijn op het etiket, een bettje mysterieus. Alchemisten waren vanouds op zoek naar levenswater, water dat het eeuwige leven geeft. Yvan Vindevogel alludeert daar heel bewust op. Ook de esculaap, de slag die symbool staat voor de apothekers, siert het etiket.

Yvan Vindevogel is apotheker. Hij experimenteerde als tiener thuis in de kelder al met extracties en destillaten, en in 1987, na zijn studies, richtte hij een bedrijfje op: Omega Pharma. Hij ontwikkelde huisgemaakte shampoo, hij stond zelf aan de machines. (Marc Coucke stapte pas een tijdje later mee in het bedrijf.) Vindevogel verkocht zijn aandelen in 1994, hij startte met Vemedia een nieuwe groep in een soorgelijke markt.

Waar komt dat idee van Copperhead vandaan? Twee jaar geleden las ik op vakantie een artikel over de medicinale oorsprong van gin. Dat zette me aan het denken. Vindevogel bedacht een origineel recept, met alcohol en jeneverbessen, maar ook met botanische ingrediënten, zoals korianderzaad, engelwortel,sinaasappelschil, kardemom. De echte liefhebbers kunnen er nog een van zijn medicinale blends aan toeveogen, 'aperitivum', of 'digestivum', of 'energeticum'. Vindevogel heeft de medicinale claims van die producten gedocumenteerd en als goede apotheker ook genotificeerd bij het ministerie van Volksgezondheid.

Het moest allemaal kloppen, zegt Vindevogel. Een goed product, een mooie verpakking, een uitstekende marketing, een perfecte distributie. De fles heeft hem veel hoofdbrkens gekost, er zitten acht lagen koperkleur op, en ze kost hem een bom geld. Maar ze is essentieel voor het recept, zegt de gin-bedenker.

Dit concept heeft potentieel om een wereldmerk te worden

Voor de destillatie van het product ging hij in zee met zijn vriend Bernard Filliers. Voor de distributie nam hij Stefaan Bettens in de arm, de man achter JetImport, het bedrijf dat onder meer Red Bull, Fever Tree en Corona distribueert.

Voor de marketing bedacht hij een eenvoudig plan. Hij verhuurt Copperhead-barmeubelen voor allerlei evenementen - trouwfeesten, studentenparty's, congressen. We brengen alles mee: gen, toni, ijs, roerlepeltjes, barmannen in witte apothekersschort. en dat allemaal tegen een vriendelijke prijs. Zodat onze marketing zichzelf terugbetaalt, zegt Vindevogel.

Hij heeft met Stefaan Bettens ondertussen een joint venture opgezet, om Copperhead ook internationaal uit te bouwen. Dit concept heeft potentieel om een wereldmerk te worden, zegt hij. De gin is nu al in twaalf landen te verkrijgen. Het loopt als een trein. Voor het lopende jaar verwacht hij een omzet van 3,5 miljoen euro, met een EBITDA van 1,1 miljoen euro. Op drie jaar tijd een miljoen flessen verkopen:l dat moet kunnen, denkt hij.